Opplæringspakke i observasjonskompetanse og NEWS2

Dette er en teoretisk opplæringspakke i NEWS2 til bruk for helsepersonell i kommunehelsetjenesten i Agder. Vi oppfordrer alle til å utføre praktiske øvelser i å måle vitale parametere og å regne ut NEWS2-score.

Opplæring i NEWS2

Da TILT ble tatt i bruk i kommunehelsetjenesten i Agder, benyttet vi train-the-trainer modellen, der en  instruktør ved hver avdeling ble invitert til en fagdag for praktisk og teoretisk opplæring i verktøyet. Instruktørene hadde videre ansvar for å lære opp sine kollegaer.

Våren 2020 ble det vanskelig å invitere instruktører til kurs. Utviklingssentrene i Agder valgte derfor å bruke tid på å lage en digital opplæringspakke for å erstatte den teoretiske kursingen. Opplæringspakken kan gjennomføres av den enkelte ansatte, men avdelingens instruktør/ressursperson har fortsatt et ansvar for å tilrettelegge for utstyr, opplæringsmateriell og gjerne for å tilrettelegge for praktisk trening ved arbeidsplassen. Vi oppfordrer avdelingene til å øve på praktisk utregning av NEWS2-score og utfylling av kurve/ISBAR-skjema utover det som ligger i opplæringspakken. Noen trenger kanskje praktisk øvelse i å utføre vitale målinger i tillegg. 

Forberedelser til opplæringspakken

  • Du trenger en PC/nettbrett med lyd og internettilgang.
Høyttalersymbol
  • Noen lysbilder har et høyttaler-symbol. Det betyr at det er spilt inn tale til lysbildet. Trykk på symbolet for å høre.
  • Presentasjonene kan åpnes ved å holde musepekeren over bildet/teksten og trykke knappen Ctrl og venstre musetast samtidig. Du kan også åpne ved å trykke høyre musetast, klikke åpne hyperkobling og trykke OK.
  • Finn fram NEWS2-kort, ISBAR-blokk og observasjonskurver før du starter gjennomgang av opplæringspakken. Har du ikke tilgang til dette, skriv dem ut her:

ABCD-metodikken

Klinisk observasjonskompetanse - grunnleggende ferdigheter

Digital læringsressurs for observasjonskompetanse (filmer og tekst).
Tid: 30 min

Hvordan observere ABCDE og hvordan utføre målinger korrekt?

Filmen varer 5 minutter. 


Filmen er produsert av kompetansebroen.no og SIM senteret A-hus. 

Opplæringspakke tar utgangspunkt i ABCDE prinsipper

I tillegg til kompetansebroen sin nettressurs for ABCDE finner du under undervisningsfilmer i å utføre målinger og kartlegging av bevissthetsnivå. Filmene er laget av Bergen kommune og høgskolen  på Vestlandet. Hver film varer i ca 1-2 minutter.

A - Airways/luftveier

B - Breathing/respirasjon

Hyppige feilkilder ved måling av SpO2

Være oppmerksom på mulig feilkilder ved måling av SpO2.
Falsk forhøyet SpO2-måling kan du se hos storrøykere. 

Falsk lav SpO2-måling kan du få ved:

  • Lavt blodtrykk
  • Kalde fingre
  • Lav kroppstemperatur
  • Skitt, olje eller størknet blod på huden
  • Neglelakk eller kunstige negler
  • Målinger tatt når pasienten sover, akkurat har våknet eller har ligget lenge stille. Få pasienten til å sette seg opp og hoste et par ganger for å kontrollere om verdien er reell lav

C - Circulation/sirkulajon

D - Disability/bevissthet

Filmen er laget av NTNU og St. Olavs hospital. Filmen varer 1 minutt og 30 sekunder.

I filmen gjennomgås Avpu for kartlegging av bevissthetsnivå.  I NEWS2 er også  C= confusion  tatt med i kartlegging av bevissthetsnivå . Pasient får score på C Confusion når pasienten har en nyoppstått forvirring.  En pasient med demens får ikke automatisk en C. Her må det gjøres vurdering ut fra pasientens normaltilstand.

E - Exposure/kroppsundersøkelse/omgivelser

E-læringskurs i NEWS2

E-læringskurs med grunnleggende opplæring i bruk av NEWS2. Produsert av Sykehuset Innlandet.
Tid: 30 min
Se e-læringskurs i NEWS2

Presentasjon av NEWS2-kortet

Presentasjon av NEWS2-kortets vitale parametere og lokal tilpasning for respons etter score for Agder.
Avansert geriatrisk sykepleier/ Offentlig PhD stipendiat, Kristin Jeppestøl.
Tidsbruk 13min

Presentasjon av NEWS2-kortet (PPTX, 20 MB)

ISBAR

ISBAR er et verktøy for strukturert muntlig kommunikasjon mellom helsepersonell om pasientobservasjoner, tiltak og behandling. ISBAR står for identifisering, situasjon, bakgrunn, aktuell tilstand og råd. Metoden kommer opprinnelig fra det amerikanske forsvaret, men er tilpasset helsevesenet av Institute of Healthcare Improvement og anbefalt av WHO. Verktøyet er tatt i bruk flere nordiske land, og benyttes også ved kommunikasjon i kritiske situasjoner.

ISBAR kan brukes i de ulike nivåene i helsetjenesten og av alle profesjoner. Metoden bidrar til at helsepersonell snakker samme språk og forebygger misforståelser.

Målet er en fullstendig og grundig overføring av relevant informasjon til de som overtar ansvaret for pasienten fra hjemmesykepleie til legevakt og sykehus.

Filmen er laget av Bergen kommune og Høgskolen på Vestlandet. 
Filmen varer i 3 minutter og 30 sekunder.

Sepsis

Sepsis er en alvorlig tilstand hvor en infeksjon har medført en alvorlig betennelsestilstand i flere organer i kroppen. Dette fører ofte til kraftige febertokter og frysninger, og allmenntilstanden blir relativt raskt betydelig redusert. Sepsis er altså ikke en forgiftning, men en alvorlig betennelsestilstand forårsaket av bakterier

For å oppdage Sepsis er verktøyet  Qsofa til gode hjelp.
QSOFA har tre kriterier: Respirasjonsfrekvens, systolisk blodtrykk og mental status etter Glasgow Coma Scale. Respirasjonsfrekvens lik eller over 22, blodtrykk lik eller under 100 og endret mental status gir utslag på QSOFA. Utslag på to eller flere kriterier og mistenkt infeksjon betyr at pasienten kan ha utviklet sepsis.

Lær om sepsis på en morsommåte. Lenke til stoppsepsis-spillet

Historie fra virkeligheten

Følgende historie fra virkeligheten, som er publisert på Aldring og helse,  gir en realistisk beskrivelse av ett Sepsis-forløp hos en person med utviklingshemming.

Anne (tjenesteyter i et bofellesskap) finner Nina (56 år) liggende i sengen sin i leiligheten i 07.30 tiden. Nina skulle ha spist frokost og vært på tur til jobb i denne tiden. «Er du blitt syk igjen?» spør Anne. Nina svarer ikke, bare vrir seg i senga og stønner. Nina har nylig vært borte fra jobb en uke på grunn av en kraftig forkjølelse, men hun hadde kommet seg fint i løpet av helgen og skulle på jobb på mandag som vanlig.

Anne går bort til henne og kjenner varmen fra kroppen hennes og observerer at Nina puster raskt, mye raskere enn vanlig. «Nina, føler du deg dårlig?» Anne spør igjen og får ikke noe svar, hun rusker i henne og får ikke noe kontakt med Nina. Anne tar pulsen hennes og den er rask, over 100 slag i minuttet. Hun bøyer seg over Nina og kjenner på pusten hennes, hun puster raskt og helt overfladisk. Anne tar mobilen opp av lomma og ringer 113!

Anne har akkurat vært på kurs for å videreutvikle sin kliniske kompetanse, og har blant mye lært om tegn på sepsis. På kurset fikk de også trene på lignende situasjoner i et simuleringssenter ved høgskolen. Anne har lært hvor alvorlig sepsis kan være og hvor fort det kan utvikle seg.

For Anne innebærer det å ha en klinisk kompetanse en kombinasjon av teoretisk kunnskap om tegn på sykdom, evne og vilje til å observere og egne erfaringer etter å ha jobbet flere år med voksne og eldre personer med utviklingshemning. Det er viktig som tjenesteytere å trene opp et «klinisk blikk» når en jobber med eldre personer med utviklingshemning. Det kan være vanskelig å tolke ulik adferd og skille ut signaler på somatisk sykdom hos personer med utviklingshemning, og her har Anne en stor fordel da hun har jobbet med de samme personene over mange år. Hun kjenner godt deres «normal-adferd» og kan fort merke endringer. Når hun observerer endringer, dokumenteres det i pasientjournalen og følges opp.

Behandlingsavklaring

NEWS2 kan være et viktig verktøy for å oppdage og identifisere endringer i pasienters kliniske tilstand og som krever behandling. Like viktig er det å være klar over, og sjekke, ut om det er tatt beslutninger rundt nytten av videre behandling. Det kan du lese mer om her: Dette mener vi med behandlingsavklaring (POTX, 508 kB)

 NEWS2-case

Under finner du fire caser som er ment for teoretisk øvelse. 

Dokumentasjon

Det er viktig med tydelig dokumentasjon både av NEWS i habituell tilstand/normal-NEWS og dokumentasjon av fortløpende NEWS2 målinger. Kontakt ansvarlig for dokumentasjon i egen kommune for å gjøre tilpasninger.

Kilder i opplæringspakken