Observasjonskompetanse og NEWS2 Agder øst

Kompetansetrappen i Agder

Vi i Agder har valgt å konsentrere oss om tre trinn vi tenker er viktige for å styrke klinisk observasjonskompetanse og handlingsberedskap i kommunehelsetjenesten. Innholdet er i tråd med nasjonale føringer og vi i Utviklingssenteret vil bestrebe at det finnes opplæringsressurser på disse tre områdene på våre nettsider. De tre trinnene er:

• Trinn 1: Observasjonskompetanse. Teoretisk grunnopplæring i ABCDE
  • Trinn 2: NEWS2/ISBAR. Strukturerte observasjons- og kartleggingsverktøy
  • Trinn 3: Simulering. Scenariotrening med refleksjon og debrief

Observasjonskompetanse

Som en følge av samhandlingsreformen blir stadig flere og sykere pasienter behandlet og fulgt opp i kommunehelsetjenesten. Det er derfor viktig at ansatte har nok kunnskap til å oppdage endringer i helsetilstand på et tidlig tidspunkt.

Hva er observasjonskompetanse?

Kompetanse til å avdekke pasienter med forverret somatisk tilstand innebærer at man har tid til å observerekunne gjenkjenne og vurdere tiltak man må følge opp, ved tidlige tegn til sykdomsforverring. Et virkemiddel for å sikre at endringer blir oppdaget, er å ta i bruk strukturerte observasjons- og kartleggingsverktøy, som ABCDE-metodikk og NEWS2.

Observasjons- og vurderingskompetanse inkluderer:

• kliniske ferdigheter som for eksempel ABCDE-undersøkelse og gjennomføring av NEWS2
  • ikke-tekniske ferdigheter som kommunikasjon, relasjonelle forhold i teamet og teamledelse

Tidlig oppdagelse og rask respons ved forverret somatisk tilstand - Helsedirektoratet

Hva er NEWS2?

NEWS2 er et hjelpemiddel for å systematisere observasjoner av vitale parameter. Hensikten er å oppdage alvorlig sykdom tidligere for å kunne igangsette rask og effektiv behandling. NEWS2 erstatter bruk av TILT.

Forverring i pasientens kliniske tilstand skjer ofte gradvis, både for pasienter som behandles hjemme og på sykehjem. NEWS2 (National Early Warning Score versjon 2) er et internasjonalt systematisk scoringssystem der hensikten er å identifisere alvorlig/livstruende sykdom tidlig i sykdomsforløpet, samt gi helsepersonell beslutningsstøtte i uavklarte situasjoner.

Mange kommuner har tidligere benyttet TILT. NEWS2 har nå erstattet TILT på Sørlandet sykehus og det samme ble anbefalt kommunene i Agder.
NEWS-systemet er i utgangspunktet utarbeidet og validert for bruk i sykehus.
Utviklingssenter for sykehjem og hjemmetjenester i Agder har utarbeidet en lokal tilpasning av tiltak og respons for å gjøre verktøyet mer hensiktsmessig til bruk i kommunehelsetjenesten. Baksiden av NEWS2-kortet avviker dermed fra den originale, som er utarbeidet av Royal College of Physicians.

Selv om vi har laget en lokal tilpasning for respons etter NEWS2-score, er opplæringspakken og retningslingene bygd på Helsedirektoratets nasjonale faglige råd for tidlig oppdagelse og rask respons ved forverring av somatisk helsetilstand.

Opplæringspakke

Det er laget digital opplæringspakke i observasjonskompetanse og NEWS2 for helsepersonell i Agder. Det er laget opplæringspakke i trinn 1; observasjonskompetanse og ABCDE-metodikk og trinn 2; verktøy som NEWS2, ISBAR etc.

USHT Agder anbefaler at opplæringspakkene gjennomgås i sin helhet. Minimum estimert tidsbruk er 2 timer.

Lenke til opplæringspakke

Opplæringspakke til ufaglærte og assistenter

Er du ufaglært og jobber som helsepersonell, gir dette e-læringskurset fra Aldring og helse deg en introduksjon til ABCDEF-metodikken og ISBAR. Kurset vektlegger observasjoner som kan utføres ved å bruke sansene, og hvordan du kan kommunisere observasjoner som er gjort til annet helsepersonell. Logg inn med bankid.

Informasjon til observasjonskompetanse- og NEWS2-instruktører

USHT Agder anbefaler at hver avdeling har en egen instruktør/ressursperson. Du som er instruktør har et spesielt ansvar for å følge opp observasjonskompetanse og NEWS2 i egen avdeling. Vi beskriver noen av oppgavene i dette dokumentet som du gjerne kan dele med din leder.

Det er viktig at du kjenner godt til innholdet i opplæringspakken, både trinn 1 og 2. Under her finner du i tillegg informasjon og undervisning som kan være nyttig som ekstrakompetanse for deg som er observasjons- og NEWS2-instruktør.

Det er utarbeidet ett informasjonsskriv  om NEWS2 som kan sendes kommunelege, sykehjemslege og fastleger.

Trenger du flere lommekort eller ISBAR-blokker, kan du kontakte en av bedriftene som hjalp oss å trykke opp lommekortene og ISBAR-blokkene.

For bestilling av lommekort kan du kontakte:
KANONBRA RELAME AS
Stoaveien 3C, 4848 Arendal
E-post: post@kanonbra.no

For bestilling av ISBAR-blokker kan du kontakte:
Grimstad Trykkeri – Steinmoen
Lillesandsveien 25, 4877 Grimstad
E-post: digitalprint@getmail.no

Fagdager

Her finner du PowerPoint-presentasjoner fra NEWS-fagdager.

Fagdag 21. mars 2024

Fagdag 12. april 2023

Digital samling 26. oktober 2022

Fagdag 24. mai 2022

Digitalsamling for nye NEWS instruktører 2. desember 2021

Fagdag 3. mai 2021

Simulering

Simulering er tredje trinn i kompetansetrappen i Agder. Simulering er scenariotrening med refleksjon og debrief.

Simulering er spesielt nyttig for å trene på tidlig identifisering av livstruende tilstander. Simuleringen skal gjenskape en virkelig situasjon i trygge omgivelser. Helsepersonell kan trene på kliniske ferdigheter som de kan trenge i sin arbeidshverdag.

På Kristiansand kommunes nettsider kan du lese om Simulering og simuleringsnettverk, og dato for fasilitatorutdanning.

Ofte stilte spørsmål om NEWS2

PEVS - Pediatric Early Warning Score

NEWS2 skal ikke brukes til barn. Utviklingssenteret har derfor, i samarbeid med fagsykepleier på barneavdelingen på Sørlandets sykehus, avdeling Arendal, utarbeidet en opplæringspakke i bruk av PEVS.
Les mer om PEVS